Felvidéki Séták a Rákóczi Szövetséggel

Kassa - a Szent Erzsébet dóm előtt

Mintegy 100 középiskolás diák és tanáraik vettek részt a Felvidéki Séta programsorozat tavaszi kirándulásán. Iskolánkat Boronkai Fanni, Bódis Vivien, Farkas Márton Bálint, Karsai János tizedikes, illetve Iván Zsombor kilencedikes tanuló képviselte Hornyák Péter tanár úr kíséretében. A program célja idén is az volt, hogy a diákok felfedezhessék a Rákócziak földjének szépségeit, s hogy ellátogassanak olyan szórványterületekre, melyeknek bár minden rezdülése magyar vonatkozású, a magyar szót már egyre ritkábban lehet hallani.

A program a sátoraljaújhelyi Rákóczi Tábor és Rendezvényközpontból indult, megérkezésünket és lepakolásunkat követően látogatást tettünk Sárospatakra, majd II. Rákóczi Ferenc szülőhelyén, a Borsi (Szlovákia) kastélynál koszorúztunk. A harmadik megálló Nagyszelmenc (Szelmenc) volt, ahol szintén koszorúztunk. A gyakorlatilag magyar falu egyik fele ma Szlovákiában, a másik Ukrajnában található. Meghatározó élmény volt, ahogy helyi vezetőink elmondták, miként történt a határvonal meghúzása, miként szakították szét a családokat. Csendben és megdöbbenve hallgattuk a történeteket, a családi tragédiákat. Az este további részét Kaposkelecsényben töltöttük, ahol fejedelmi fogadtatásban volt részünk – megkóstoltuk a helyi ízeket, népművészeti és hagyományőrző foglalkozáson, valamint táncházban vettünk részt.

Szombat délelőtt Kassa került középpontba. A Szent Erzsébet-dómban a hagyományokhoz híven meglátogattuk a Rákóczi kriptát, tiszteletünk jeléül megkoszorúztuk II. Rákóczi Ferenc sírhelyét. A dómban – a ritka esetek egyikeként – épp magyar nyelvű szentmise zajlott. Következő helyszínünk a nemrégiben megnyílt Márai Sándor Emlékkiállítás volt, itt számos olyan ismeretre tehettünk szert, amiről az iskolában talán keveset hallhatunk. A délutánt a romjaiban is lenyűgöző szepesi várban töltöttük, festői kilátás tárult a szemük elé. A vacsorát után ismét Kassa óvárosába látogattunk, ahol kisebb csoportokba rendeződve fedeztük fel a várost. Mivel épp aznap került megrendezésre a Múzeumok Éjszakája, így belépőjegyeinkkel szabadon megválaszthattuk, hogy melyik múzeumba látogatunk el.

Vasárnap délelőtt a csoport a betléri Andrássy-kastélyt tekintette meg, buszaink kora délután érkeztek vissza Miskolcra.